Integratieve kindertherapie

Integratieve kindertherapie is een overstijgende vorm van psychotherapie waarbij het kind centraal staat. Deze therapie richt zich op kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Tijdens deze kortdurende, intensieve therapie wordt het kind in zijn totaliteit gezien. Bij integratieve kindertherapie worden alle aspecten van het kind meegenomen: emotioneel, sociaal, lichamelijk, cognitief, gedragsmatig en spiritueel.

De 6 integratieve invalshoeken zijn:

  • Psychodynamische methode onverwerkt verleden, oude nare ervaring.
  • Stressmethode draagkracht vergroten of draaglast verkleinen.
  • Gedragstherapie aan- en afleren van gedrag, sociale vaardigheden.
  • Somatische methode wat vertelt het lichaam, waar is de klacht voelbaar.
  • Gezinstherapeutische methode communicatie binnen het gezin.
  • Spirituele methode wie hij of zij echt is en welke mogelijkheden heb je.

Integratief wil ook zeggen dat ik in mijn aanpak gebruik maak van allerlei verschillende werkvormen. Daarbij kunt u denken aan spelvormen, knutselen, tekenen, fantasie en verhalen. Afgestemd op het kind en de situatie, stimuleer en begeleid ik kinderen (en u als ouders) om tot eigen oplossingen te komen voor zijn of haar problemen en de door jullie ervaren problemen. Zo komt uw kind weer in zijn kracht te staan en kan het weer genieten van het leven. Want immers ieder kind weet het, kan het en doet het!

Integratieve kindertherapie is vraaggericht en aanbod gestuurd. Het probleemgedrag dat kinderen vertonen is vaak niet de klacht zelf. Meestal zit er een gevoel achter, vaak zo naar, dat een kind daar liever niet geconfronteerd mee wil worden. Met spel- en interventietechnieken help ik uw kind om richting te geven aan zijn eigen interne zoektocht naar dat nare gevoel. Kinderen vinden de therapie leuk omdat het kind doet wat bij hem past en het erkenning krijgt voor waar hij of zij tegen aan loopt. Zo voelt uw kind zich weer compleet en kan het ontdekken wat hem of haar gelukkig maakt!